Saturday 8 February 2014

WAR - Women Art Revolution!

Ibland kommer jag väldigt lindrigt undan i skolan. Den här veckans seminarium var utbytt mot FILMVISNING! Och inte vilken film som helst, utan en som berörde tre saker som definitivt finns på min topplista över saker som jag älskar mest i livet: kvinnor, konst och revoution!



Den var fantastisk både för sitt innehåll (feministkonst!) och för sin form (väldigt självreflekterande över sin egen berättelse). Och så himla fint att äntligen få ett ansikte och en röst på dem vars namn nämns i alla böcker. 

Någon i min klass kommenterade (så som en ska göra) hur sorgligt det är med att kvinnor fortfarande är underrepresenterade, motarbetade och förminskade i konstvärlden. Hon kallade den för ”depressing”, men jag skulle nog snarare klassa den här filmen som feel good. Alla var så bra! De byggde så himla mycket från så himla lite! Och de var så arga! (Och det var typ bara en man som intervjuades på hela 80 minuter!) HURRA!

Den verkar vara lite knepig att få tag på (säkert mycket lättare om en har nedladdnings-skills) men här är i alla fall trailern och här är hemsidan. Kolla! Kolla!

No comments:

Post a Comment