Monday 11 November 2013

Om: Sofia

Sofia är Konstvetare som pluggat just detta i Lund och varit ordförande i Galleri Pictura, ett galleri för ung samtidskonst i Skåne där man fick se allt fint som dagens konstnärer har att erbjuda. Nu mera bor jag i London efter ett mycket snabbt nedslag i Göteborg, pluggar master i Exhibition Studies på Central Saint Martins och jobbar parallellt med det egna företaget Art by Video som jag driver tillsammans med två andra, där dokumenteras det konst, skapas virtuella gallerier och produceras digitala arkiv!

När det kommer till konst gillar jag Sophie Calle, sen 20-tals estetik a'la "Portrait of the Journalist Sylvia von Harden" av Otto Dix och nittiotalets postmoderna koncept konst. Återkommande i mitt konstfilosoferande är det digitala och interaktiva, där det inte finns någon givet verk, det kan jag fundera mig sönder och samman på när jag lyssnar på poddar och äter soppa. I mitt pågående masterarbete fokuserar jag på den internetbaserade konsten, hur ställs den ut i gallerirummet, där den inte hör hemma och hur kan den bevaras för framtidens museum. Utöver det läser jag Simone De Beavoir och tänker på revolution.

No comments:

Post a Comment