Friday 15 November 2013

ways of seeing

Det finns några böcker som jag återvänder till ungefär varje gång jag ska skriva en uppsats. Vår relation kan närmast likans vid kärkeken mellan ett skrämt barn och en snuttefilt. Det kan hända att jag kramar dem alldeles för hårt ibland och kanske är min nära omgivning trött på att höra mig komma dragandes med dem. Det spelar ingen roll för de ger mig den där fantastiska ”känslan av trygghet” och det är allting som jag behöver, i synnerhet när det kommer till uppsatsskrivande.

En av dessa är John Bergers Ways of Seeing som, bokstavligen, öppnar ögonen för hur en kan kolla på konst. Konsthistorisk konst och hur den betraktas idag (eller på sjuttiotalet). Det är en nätt liten Penguinbok som bygger på en BBC-tvserie som jag , av outgrundliga anledningar, inte har sett - än.  Jag antagit att den skulle vara lite svår att få tag på. Tills jag frågade youtube och jo, visst. Där ligger det fyra stycken avsnitt på rad för allmän beskådan.
Tack internet!

No comments:

Post a Comment