Friday 22 November 2013

prokrastinering


De senaste fem dagarna har jag mer eller mindre varit sängliggande. Eller kanske börjat som sängsittande, men sedan hasat ner mig själv under täcket och framåt eftermiddagen varit helt horisontell. Mina försök och ambitioner att skriva klart en uppsats om Instagram har följt ungefär samma kurva. Jag har ändå hoppats på att om jag bara stannar kvar i sängen med datorn så kanske, kanske den blir skriven i alla fall. För att skriva i klartext: den här veckan har jag varvat internet.

Något av det visuellt finaste jag råkade hitta var http://dearphotograph.com/ 
 


Det är, om jag har förstått det rätt, ett litet fotoprojekt. Förutom att vara väldigt fint och quirky så är det ganska spännande att tänka på. Inte bara det där lilla surret av meta-förtjusing av att se bilder av bilder av bilder, men också hur fotografi förhåller sig till tiden. Hela projektet cirkulerar kring att fotografera fotografier ”from the past, in the present”. Men, inte nog med att bilden av bilden blir en bild, men när jag ser nutids-fotografiet av det gamla fotografiet så tillhör det ju också det förgågna?




Det är rörigt att tänka på. Jag förstår det inte riktigt, men i vilket fall som helst är det tjusigt. Ni får det av mig som fredagstips.


(Och alla bilderna är hänsynslöst stulna från http://dearphotograph.com/ förstås)

No comments:

Post a Comment