Thursday 2 January 2014

utställningar i januari.

Hej,
Jullovet kom och vi lämnade det här lite på viloläge ett tag. Typiskt nog hade vi ju förberett en podcast som vi skulle ladda upp lite efter jul, men internet lurade oss så den blev kvar på en dator i London. Det får helt enkelt komma ett något försenat kitsch-avsnitt någon gång nästa vecka när vi är tillbaka i London.

Nästa vecka börjar terminen igen och för att vara helt ärlig så skulle jag nog gärna vilja ligga kvar i det här soffhörnet i minst en vecka till. Att börja med research project känns inte jättelockande idag. Hur som helst så har jag högtidigt lovat mig själv att jag måste, måste gå mer utställningar den här våren. Inte bara springa in på smågallerier som jag råkar gå förbi utan ta lite mer tid till att kolla på konst och inte bara läsa och skriva om den. Lyckligtvis så börjar de några utställningar i januari och februari som jag har längtat efter:

- David Lynch-fotografier på the photographers' gallery nära Oxford Street. En gång råkade jag hamna på en David Lynch-utställning i Köpenhamn. Det var jättekonstigt på det där perfekta sättet, med tung twin peaks-musik i bakgrunden och jättestora målningar. Nu är det fotografi, och mest troligt är han väldigt bra på det också.


Baily's stardust-utställningen på National Portrait Gallery. Nog för att det känns lite perverst över att vara exhalterad över att få gå och se fotografier på kändisar, men jag brukar tycka om NPG. När jag tänker efter så är förresten lite perverst över att ha ett museum som bara visar upp porträtt. Hur som helst så ska det bli kul att få se bilderna på museum och inte på en datorskärm eller i en liten, liten bok.

- Det här är nog den största peppen: i mitten på januari börjar en utställning med Hanna Höch på Whitechapel Gallery. Det är tysk dada och jag kan promenera dit. Success!



Har jag missat något?

No comments:

Post a Comment